donderdag 12 november 2009

Dag 1

De eerste stage dag moest ik vroeg uit de veren, half zeven moest ik eruit zodat ik om vijf over zeven de trein kon pakken richting Aalten. Eenmaal op het perron hoorde ik wel dat er wat werd omgeroepen, maar ik had het niet helemaal door en was nog absoluut niet wakker genoeg. Om half acht was er nog steeds geen trein, nouja flinke vertraging, gebeurt wel vaker bij de ns maar handig is het niet. Om kwart voor acht... nog steeds geen trein.Shit dan kom ik nog echt te laat ook, niet een lekker begin op je eerste stage dag. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat de trein inderdaad vertraging had opgelopen, goh dat had ik ook gemerkt.  Met vervolgens het bericht er achteraan dat er voor vandaag ook geen treinen meer zouden rijden richting Winterswijk en dus ook Aalten. Hmm, en nu? Gelukkig was manlief nog thuis, die bij zijn werk afgezet en door getuft naar Aalten. (in de tussen tijd Ilse gesmst dat ik later zou komen ivm geen treinen).

Daar stond ik dan uiteindelijk, in een overvol lokaal met zagende, timmerende of weet ik het wat voor ander herrie makend iets pupertjes. (echt heel fijn op maandagmorgen) Een dikke drie kwartier te laat. Goed mij even voorgesteld aan het groepje, die vervolgens zich weer stortte op het zaag en timmer werk. Deze groep is een 2 Havo klas en zij waren bezig met het maken van een speelgoed'ding'. Hier en daar zag je wat overeenkomsten (het is natuurlijk heel erg makkelijk om het idee van je buurman klakkeloos te kopiëren, in plaats zelf even wat langer te denken). Ook werd er door een groep meiden goed overlegt wat er gedaan moest gaan worden. (uhuh het leek me meer een theekransje zonder thee en koekjes) Maar de dames beloofde mij dat ze het af zouden krijgen. En al heel snel ging er de bel. Oef wat gaat de tijd dan ineens snel zeg.

Na de kleine pauze kwam er een VMBO kader klas binnen (stormen). Het zal waarschijnlijk allemaal wel aan mij liggen, maar ik ben die drukte echt niet gewend. Hier opende ik min of meer de les met het voorstellen van mij zelf. Waarna de klas aan het werk ging, het viel me op dat deze leerlingen veel zelfstandiger zijn. Ook zijn ze enthousiaster om wat te gaan maken. Terwijl de kinders druk aan de slag gingen overlegde Ilse met mij en Dagmar over het hoe en wat volgende week. Dan is het namelijk de bedoeling dat wij de uitleg gaan geven over de toets die ze een week later krijgen. Maar toen Ilse in haar agenda keek zag ze dat de toets zou moeten uitvallen omdat zij dan niet aanwezig is. Totdat ze aan ons vroeg of wij wilden invallen. Natuurlijk wil ik dat!! En zelfs de directie vond het goed. Er is wel een leraarassistent bij, erg handig. Ook omdat ik (nog) niet weet waar alles ligt.

In de grote pauze hebben we snel een blaadje in de personeelskamer opgehangen met onze koppen erop. Weet tenminste iedereen wie we zijn.
Na de pauze naar het lokaal van Evelien, bij haar lopen we 's middags stage. Zij had als eerst een vwo+ klas (een brugklas), een leuke klas. Maar ik vond toch dat er een paar vreemde vogels tussen liepen. De kinders waren bezig met het maken van maskers, deze moesten een emotie uitbeelden en deze les mochten een aantal al beginnen met het schilderen en/of bekleden van het masker. Hier waren veel leerlingen die vragen hadden over hoe ze iets erop vast konden maken of hoe ze het beste konden gaan schilderen.

Na deze klas was het wat minder. Een 5 vwo klas, die een uitleg kreeg over de gemaakte toets. Dit was echt heel erg saai, maarja hoort er wel bij. De toets was namelijk een oud examen, zodat ze al een beetje konden bekijken hoe het er aan toe zal gaan tijdens het echte examen.

Hierna was het echt leuk. We hadden namelijk een 5 Havo klas die een tekenen/schilderen als keuze vak had gekozen. Deze leerlingen zijn dus al geïnteresseerd. Alleen jammer dat dit alweer de laatste les was, het resultaat namelijk wat ze gemaakt hadden was hartstikke leuk en super uit een lopend.
Maar daarvoor terug krijgen we de CKV lessen, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Die starten over twee weken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten