dinsdag 8 december 2009

Dag 5

Vanochtend begonnen we met de toets voor de havo 2 klas, doordat we met zijn drieen waren kon er ook absoluut niet gespiekt worden. (gne-gne-gne) Na een klein uurtje waren de leerlingen allemaal wel klaar en haalden wij de blaadjes op. Hierop volgde dat Marieke en ik de les zouden overnemen van Ilse, wat natuurlijk heel erg leuk was. De leerlingen waren wel erg druk, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ze tijdens de toets natuurlijk heel erg stil moesten zijn. Ik vond het opzich wel goed gaan en zal de aantekeningen van Ilse hier nog eens neerzetten.

De vmbo-kader2 waren ook lekker druk vandaag, maarja ach het zijn eigenlijk ook nog kinders. Veel leerlingen waren snel afgeleid en hadden tijdens de les ook niet erg veel gedaan. Zelf heb ik nog een jongentje apart gezet, omdat hij zijn drie 'buurmannen' heel erg aan het afleiden was. Wat hij zelf natuurlijk niet zo vond. Een andere jongen die ik twee weken geleden apart had gezet (toen we alleen voor de klas stonden) had ik juist gecomplimenteerd, voor zijn doorzettings vermogen (hij is echt ver gekomen), dat hij tot nu toe heel erg goed zelfsstandig aan het werk is gegaan en een mooi ding aan het maken is. Waardoor ik vervolgens te horen kreeg wat hij allemaal nog meer van plan was om aan zijn speelgoed ding te maken, heel erg leuk.
Ik bleef tijdens deze les vooral wat voorin de klas, om duidelijk overzicht te houden. Marieke liep wat door de klas, waardoor ik het ook onzin vond om er doorheen te wandelen, maarja hierdoor was zij wel sneller bij een leerling. Ik weet dus nog niet zo goed wat nu het verstandigst is. Dat moet ik volgende week dan maar eens aan Ilse vragen. Wat ik zelf denk is dat het wel per les verschilt, als ze bijvoorbeeld aan het tekenen zijn word er al niet gewandeld enzo waardoor het rustiger is en waardoor je zelf makkelijker vooraan kan zitten. Dan dat wanneer er met hout gewerkt word, want dan hebben ze vanalles nodig en moet je veel zoeken voor ze.


Daarna mochten we de begrippen uitleggen aan de vwo+ klas, deze stonden ook op het stencel die de leerlingen vorige week hadden gekregen. We gaven hierbij voorbeelden uit de kleuren cirkel en doormiddel van het bord. De leerlingen bergepen onze uitleg en als het nog iets te weinig was dan viel Evelien even voor ons in, dat was erg prettig. Tijdens deze les kwam er een jongentje naar mij toe, wat hij ook al tijdens eerdere lessen deed, met wat vragen. Ik begreep hieruit, maar ook al tijdens eerdere lessen, dat hij erg onzeker is over wat hij maakt en wat extra aandacht nodig heeft. Dit kan nu makkelijk omdat we toch met zn drieen zijn. Ik gaf hem wat voorbeelden en hiermee kon hij snel aan de slag, maar als hij dan iets af had wou hij het gelijk ook laten zien of het goed was.


Voor de vijf atheneum klas had Evelien chocolademelk en koekjes geregeld, dat begon natuurlijk al lekker. Een aantal van de leerlingen moest naar de mediatheek om wat op te zoeken, waardoor het nog rustiger was in de klas. Eigenlijk hoef je deze leerlingen niet veel te helpen, ze zijn erg zelfstandig. Maar af en toe moet je ze een beetje de juiste richting is sturen of willen ze jou mening horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten