dinsdag 12 januari 2010

Dag 6

We begonnen vandaag met de dagopening, dit keer lieten we deze voorlezen door een leerling, Sander, eigenlijk omdat hij nogal vaak 'aanwezig' is. Er werd veel gegiecheld en gedaan, je kunt dus duidelijk merken dat de leerlingen het eigenlijk totaal niet boeiend vinden deze dagopening.
Vervolgens mochten de leerlingen weer verder met de striptekening en er waren nog een aantal die nog even 10 minuten hadden om hun speelgoed ding af te maken.
Je kon nu goed merken welke leerlingen het tekenen duidelijk leuker vinden dan het 'knutselen'. Deze leerlingen waren namelijk nu rustig en druk aan het tekenen, je had er dus totaal geen omkijken meer na. Ze vragen je alleen hoe ze iets moeten tekenen, of eigenlijk of jij misschien wat voor ze wil tekenen wat ze zelf (denken) niet kunnen. Maar met hier en daar een aanwijzing, en dus niet zelf voor ze te gaan tekenen, kwam er toch wel een mooie tekening tevoorschijn. En ja wat dan het leuke is is dat je een vrolijke glimlach ziet verschijnen.

Verder moest je ook wel even leerlingen waarschuwen omdat ze na meerdere keren vragen nog steeds medeleerlingen aan het lastig vallen waren en dus van het werk af hielden. Voor de rest was dit een hartstikke leuke les die we samen hadden gegeven.

Maarja na de pauze moest ik de kaderklas alleen les gaan geven, een beetje nerveus was ik wel zeg. Best stom natuurlijk ik had al eens eerder les (alleen) aan deze klas gegeven. Maar nu zaten er twee mensen in het lokaal die me zouden gaan beoordelen, waarschijnlijk kwam het daardoor.  En hoe stom het ook is, toch ben je wel een beetje zenuwachtig. Helemaal niet nodig, want in deze oriëntatie mag je natuurlijk fouten maken en hoeft het niet allemaal perfect te gaan.

De leerlingen waren redelijk rustig, waar ik wel blij mee was want ik was niet zo lekker in orde deze dag. Af en toe werd er door iemand rond gewandeld, wat natuurlijk niet de bedoeling is tijdens het tekenen, dus dan floot je diegene wel gelijk weer terug naar zijn plekje. Ook deze keer vroeg Roxy om wat meer aandacht dan de rest, helemaal niet erg natuurlijk, ze had namelijk met kerst een nieuw schetsboek gekregen en daarin al veel gewerkt. Ze vind het tekenen erg leuk en wil het je graag laten zien. Maar doordat ik haar meer aandacht gaf werd er natuurlijk achter mij gelijk geklierd, ik vond het op dat moment wel even prima. Vond het op zich wel gezellig met de leerlingen, ze waren een beetje grapjes met me aan het maken, maar er was wel een ontspannen sfeer.
Alleen niet bij een groepje jongentjes die met zijn drieen heerlijk aan het kloten waren, o.a. piepen met schoenen op de vloer ( en niet stoppen als je dat gewoon vraagt, totdat je echt boos wordt), bleren, schreeuwen, aan elkaar zitten (stelletje homo's) en ik kan zo nog wel even door gaan. Maar goed, uiteindelijk was ik het helemaal zat en zette ik de meest irritante figuur apart, richting uitgang. Werkte nog niet helemaal, dus nog maar wat dichter bij de deur gezet. Goh, dit werkte natuurlijk wel of te wel de boodschap was eindelijk duidelijk.
Eigenlijk was vlak daarna de les wel zo een beetje afgelopen. Ojah voordat ik het nog vergeet, Mariette kwam nog langs tijdens deze, om te kijken hoe het ging op stage. Toen ik haar binnen zag komen heb ik haar natuurlijk voorgesteld aan de leerlingen. Wat zij achteraf erg op prijs stelde.
Marieke en Ilse vertelden mij na de les dat ik het netjes had gedaan en gelukkig kreeg ik ook kritiek, waar ik veel aan had. Het waren eigenlijk maar een paar kleine dingetjes.

We kwamen wat later deze les in omdat we wat moesten bespreken met mevrouw Brugman, over een modeshow die gehouden gaat worden. Wij willen hier namelijk erg graag aan meewerken.
Na de grote pauze gingen we weer mee met Evelien. We begonnen met de VWO+ klas die nu verder kon met hun collages, van vervreemding.
In de les  vroeg een leerling veel aandacht van me, dat doet deze jongen eigenlijk altijd wel. Je merkt al zeer snel dat hij erg onzeker is en denkt dat hij niet veel kan. Je moet hem dus echt steunen en helpen, dan lukt het wel. Als hij dan even lekker bezig komt hij daarna altijd met het eindresultaat, en vraagt dan wat ik er van vind. Dat zijn echt wel de leuke dingen tijdens de lessen.

Hierna hadden we 5 atheneum, dit keer ondanks het koude weer helaas zonder chocomel (volgende week weer, dames en heren). Evelien vroeg ons om samen de inspiratie boekjes te gaan beoordelen om vervolgens de cijfers uit te gaan delen. Het is echt hartstikke moeilijk om ergens een cijfers aan te geven, zelf met zn drieën. Maar natuurlijk kwamen we er wel uit en viel er zelf een 10! Dit was het ook echt waard hoor, het was zo knap gemaakt. Vervolgens heb ik een leerling geholpen met brainstormen over zijn sieraard die hij moet combineren met een cultuur. Ik had wat tips en ideeen gegeven om mee te gaan experimenteren. Hopelijk heeft hij er wat aan. Dat zien we volgende week vast wel.

Tijdens de beoordelingen van de havo klas zijn we samen even naar de mediatheek gegaan, omdat we niet zo veel kunnen doen tijdens deze les. Leerlingen moeten namelijk vertellen over hun verslag. Soms kun je wel een vraag stellen, maar Evelien heeft de verslagen gelezen en gooit dan wat stellingen in de groep in de hoop dat er een discussie los loopt. Maar meestal gebeurd dit niet. Ik wil haar nog wel vragen of Marieke en ik allebei een verslag mogen inlezen en dan zo een beoordeling zouden voorbereiden, hopelijk mag dit. Zodat we er zelf vragen over kunnen stellen, lijkt me er leerzaam.

Op naar de volgende stagedag.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten